Motorinfo - Yamaha XT 660R

2006. február 20. hétfő, Szerző: motorinfo.hu

A Buckalakó

Az XT volt tavaly az egyik olyan motor, amivel nagyon szerettem közlekedni. Elég erővel rendelkezik egy túrához is, de inkább a mindennapos közlekedés volt, amire használtam. Mehettem a Supermoto XT660X-szel is a Mátrában egy rövid szakaszon az MT-01 túrán, amivel nagyon jó volt ott menni a szerpentinen. Ezért gondoltam, hogy megírom a tapasztalataimat erről a Yamaháról. Már ami eszembe jut, mert nem túl friss az élmény. Most pont ráérek, arra várok, hogy jöjjön értem a műtősfiú a Honvéd kórházban, és végre kivegyék a vasat a lábamból. Remélem nem ez lesz az utolsó cikkem:). Eléggé elhalványultak már az emlékeim, de azt azért tudom, hogy akkoriban az kristályosodott ki bennem, hogy ez a Yamaha egyik legjobb motorja. Miért is? Mert mindenhová elvisz, kényelmes, nyomatékos, keveset fogyaszt és még jól is néz ki. Ja és az ára is elfogadható.

(Na megjöttek értem!)

(A cikk folytatódik, tehát túléltem!)

 

Külső

A modellfrissítés nagyon jót tett az XT-nek, végre nem úgy néz ki, mint az előd, aminek a formatervét a 80-as években fejlesztettek. A magasra felhozott dupla kipufogó, és a művészien megtervezett idomok a leglátványosabb elemei a motornak.

A kis fejidom, az aránylag nagy lámpával egyedi arcot ad az endurónak, és még minimális szélvédelem is jutott hozzá. Amire szükség is van, mert óra szerint 170 fölött megy az XT.

A hosszú távok legyűrésében segít a széles, kényelmes ülés. Ez egyáltalán nem olyan, mint amit eddig egy endurón megszoktam, hanem azoknál sokkal jobb.

Végre egy korszerű digitális műszerfal is felkerült a kormány elé. Ezen a sebesség mellett, óra, a napi kilométer és a tartalékon megtett távolságot is megjeleníthető.

 

Motor és váltó

Az egyhengeres, vízhűtéses, befecskendezős négyszelepes erőforrás 48 lóerőt és 58 Nm nyomatékot termel, ami éppen elég egy kis túrához, és a városi ügyintézéshez.

Karakterisztikája a pincétől a padlásig elven működik. Tehát egyenletes. Fogyasztása 4-és 6 liter között volt, ami nagyon szimpatikus.

 

Váz és futómű

A jó öreg acélvázat meghagyták költségek csökkentése érdekében, de nem is kéne ennél sokkal jobb neki. Mindenhol kiszámíthatóan lehetett irányítani, és ami a legfontosabb, nem jelentkezett a nagy tempónál enduróknál szokásos kormány- szitálás sem.

A súlya messze elmarad a vérbeli enduróktól, 165 kilogramm, de hát nem is versenyzésre lett kitalálva. Utcai használat mellett is jobb lenne, ha kicsit könnyebb lenne, de azért el lehet vele boldogulni.

A 43 mm-es első gátló ránézésre úgy néz ki, mintha fordított lenne, pedig mégse, ez csak érzéki csalódás, amit a rajta lévő borításnak köszönhet. A 225 mm-es rugóútnak és a nagy hasmagasságnak köszönhetően könnyebb terepen is simán boldogul. A kipufogó alá én vennék hozzá egy kartervédőt, mert semmi nem védi azokat, és könnyen oda lehet verni így a drága csöveket.

 

Fék

Elől szimpla tárcsa, gumi fékcső, nagy kerék. Ugye nem hangzik valami fényesen! Mindezek ellenére jól működik, és rendesen lassítja az XT-t. Stoppizni bármikor lehet vele, és hegyi szakaszon erősebb igénybevételnél sem fáradt el.

Az XT 660X már komolyabb féket kapott, fém fékcsővel, ami érezhető is egy kicsit a teljesítményén.

 

Utascipelés

Sajnos most nem volt modell nálunk akivel le tudtam volna fotózni a Yamahát, de Gyuzso barátommal kipróbáltam, hogy milyen rajta utasnak lenni. Ő nem egy kicsi srác, ezért a rövid, ámde kényelmes ülésen csak úgy fértünk el, hogy szorosan összebújtunk. Rossz az, aki rosszra gondol!

A pozíció az utasunknak is kényelmes, ráadásul, ha valami csinos kislányt kell fuvarozni, szerintem senkit nem fog zavarni, ha hátulról hozzánk simul.

 

Összegzés

A mindennapok kiváló társa lehet ez a motor, engem komolyan elkezdett foglalkoztatni a gondolat, hogy veszek egyet magamnak.

Benkő Zsolt

Műszaki adatok

Motortípus:

Folyadékhűtéses, 4-ütemű, 4 szelepes

Hengerűrtartalom:

659 ccm

Furat x Löket:

100 x 84 mm

Kompressziós arány:

10:01

Maximális teljesítmény:

35.3 kW (48.0 LE) @ 6.000 fordulaton

Maximális nyomaték:

58.4 Nm (5.95 kg-m) @ 5.250 fordulaton

Kenés:

Száraz karteres

Karburátor:

Benzin befecskendezéses

Kuplung típus:

Olajban úszó, többtárcsás

Gyújtási rendszer:

TCI

Indítási rendszer:

Elektromos

Váltórendszer:

Vonóékes, 5sebességes

Végső hajtás:

Lánchajtás

Primer hajtás áttétele

2,083

Végső hajtás áttétele

3,000

Üzemanyagtank kapacitás:

15 liter tartalék:3,5 liter

Olajtank kapacitás:

2,9 liter

Váz

Vázszerkezet:

Gyémánt alakú acélváz, dupla olajjárattal

Első felfüggesztés:

Teleszkópvilla, ø 43 mm

Első rugóút:

225 mm

Hátsó felfüggesztés:

Monocross áttételi karral

Hátsó rugóút:

200 mm

Első fék:

Szimpla úszóágyazású tárcsa, ø 298 mm

Hátsó fék:

Szimpla tárcsa, Ø 245 mm

Első gumi:

90/90-21M/C 54S

Hátsó gumi:

130/80-17M/C 65S

Méretek:

Hosszúság (mm):

2240 mm

Szélesség (mm):

850 mm

Magasság (mm):

1235 mm

Ülésmagasság (mm):

855 mm

Tengelytáv (mm):

1500 mm

Minimális hasmagasság (mm):

200 mm

Saját tömeg (kg):

165 kg