2005 szeptember Impresszum|Motorpresse
mozaik
aktuális
teszt + technika
szolgáltatás
magazin
sport
rovatok
melléklet
Kezdőlap
Előfizetés
Aktuális szám
Következő szám
Archivum
Apróhirdetés
Fórum
Boltok
Kiemelt cikkek
TARTALOM 2004. 04 .szám
Címlap
Teszt
MZ 1000 S
Végre gyártásra kész a német szépség
Yamaha XT 660 R/X
A legendás XT visszatérése két változatbanis
Honda CBR 1000 RR, Kawasaki ZX-10 R, Suzuki GSX-R 1000, Yamaha YZF-R1
Az összecsapás, amire mindenki várt

t e s z t + t e c h n i k a

Menetpróba: Yamaha XT 660 R/XT 660 XT

KETTŐS VISSZATÉRÉS

Fellégezhetnek a rajongók: a Yamaha újra életre kelti a mítosszá vált XT-t, és ezt mindjárt két modellvariációval teszi.
Szöveg: Stefan Kaschel, kép: Jörg Künstle, Yamaha


Az új szupersportmotorok körüli hajcihőben alig tűnt fel, hogy visszatért az XT. Márpedig visszatért, és nem is akárhogyan! Aki azt gondolja, hogy a Yamaha véletlenül rábukkant néhány motorra a polcon, és gyorsan kikozmetikázta őket, az nagyon téved. Épp ellenkezőleg. Új a kompakt, befecskendezéses, egyhengeres erőforrás, felül fekvő vezérműtengellyel, amely kétkarú himbával öt helyett négy szelepet működtet, a Yamaha mérnökei pedig vadonatúj acélvázat terveztek hozzá. És mivel a japán marketingesek figyelmét sem kerülhették el a szupermotók, az XT rögtön két változatban, az R jelű régi vágású, klasszikus enduróként, az X pedig kisebb, széles, 17 colos felnikkel, kezesebb geometriával, rövidebb rugóutakkal, feszesebb hangolású futóművel és erősebb első fékkel – egyszóval szupermotóként jelenik meg. Mielőtt az ős-XT rajongói felszisszennének: természetesen az R alacsonyan elhelyezett kipufogókönyökeivel éppúgy nem lesz versenyenduró, mint ahogy az X sem akar kikezdeni fajtiszta sportszupermotókkal. Mindketten a mindennapi motorosok körét célozzák meg, mint ahogy a megboldogult XT tette annak idején.

X az aszfaltra, R a terepre: ez az új XT

Ez határozza meg a motor karakterisztikáját is. Nem a csúcsteljesítmény elérése volt a cél, hanem az egyenletes forgatónyomaték és a jellegzetes egyhengeres karakter. Az már az első, az ausztráliai Sydney körül megtett próbaúton kiderült, hogy ezt a két célkitűzést az újoncok maradéktalanul teljesítik. Az XT a korszerű befecskendezés – 12 lyukú porlasztócsúcs, 44-es pillangószelep-átmérő – ellenére talpig egyhengeres maradt, a lehető legpozitívabb értelemben. Bár nem olyan pörgős, mint a BMW F 650 motorja, de már alacsony fordulatszámon is jól húz, és a közepes fordulatszám-tartományban egyértelműen jól érzi magát. A két óriási, magasra ívelő nemesacél hangtompító ellenére – a régi XT-sek gyászolják az 1976-os modell magányos, de kecses hangtompítóját – az egyhengeres hangja igencsak mennydörgő, amit motorfékezéskor jellegzetes és sokak által szívesen hallott visszadurrogás kísér.

Csak a legszükségesebbek: egyik XT-n sem találunk fordulatszámmérőt. Mindkettő jól megy a combos egyhengeressel, amely vízhűtéses, befecskendezéses, és már csak négy szelepe van
A legfontosabb különbségek: négydugattyús féknyereg, nagyobb tárcsák és Excel alufelni az X-en, széles hátsó mindkettőnél

6000/min-on leadott 48 lóerős névleges teljesítményével és 5250/min-en mért 58 newtonméteres forgatónyomatékával az egyhengeres minden tartományban elég erős ahhoz, hogy könnyedén teljesítse feladatát. A szigorúan sebességkorlátozott ausztrál utakon gyorsan megjelent az igen illegális 160-as szám a digitális kilométerórán, ez hosszabb nekifutással biztosan több is lehet. Az üléspozíció mindkét motoron laza testtartást tesz lehetővé, bár az endurókhoz illően keskeny ülés hosszú utakon kissé kényelmetlen. A nagyobb kerekű R változatnak valamivel jobb az egyenesfutása, az X viszont – 17 colos első kerekével, 15 milliméterrel rövidebb tengelytávjával, 3 fokkal meredekebb villaszögével és 28 milliméterrel rövidebb utánfutásával – a városi forgalomban kezesebb. Szélesebb kerekeivel azonban nem kanyarodik annyira semlegesen, a visszajelzései ellenben jobbak. A gyárilag Pirelli MTR 01-es gumival felszerelt X változat a merevebb futóműbeállításnak köszönhetően pontosabban jelzi, hogy éppen milyen úton gurul, míg az R rugózása és csillapítása lágyabb, sőt, hátul valamivel kiegyenlítettebb.
Apropó, rugózás: mindkét modell megelégszik az egyszerű, csupán kismértékben állítható rugós tagokkal. Csak a rugós tagon állítható a rugóelőfeszítés – például ha utast is viszünk. A fékek esetében ez természetesen nem így megy. A szupermotó- XT jobban járt a 320 mm-es féktárcsával és a négydugattyús Brembo féknyereggel, valamint egy pluszstabilizátorral – amelynek mindenekelőtt kétszemélyes használatkor érezzük az előnyeit. Az endurotestvérnek meg kell elégednie a 298-as tárcsaátmérővel és kétdugattyús féknyereggel.
Az enduro felhozhatja mentségére, hogy a harapós első fék a lazább burkolatú utakon nem mindig előnyös, inkább a hátsó fékre bízza magát a motoros. Ez mindkét XT-n jól adagolható és hatékony. Az XT 660 R szériaváltozata ennek ellenére sem teszi maradéktalanul boldoggá a szabadidős terepmotorosokat, mert a motor alatt elhelyezett könyöknek sürgősen szüksége volna némi alumíniumvédelemre, amit meg is kaphat – felárért. Pénzért sem kapható viszont a szűkebb kettes és hármas sebességfokozat, amire mindkét modellnek nagy szüksége lenne.
De ez a kis malőr nem igazán zavarja az XT-k nagyon pozitív összképét. Mindkét motor egyszerű, üdítő megjelenésű gép, amely sok örömöt szerezhet tulajdonosának. Nincsenek túlbonyolítva mindenféle felesleges dologgal, céljuk egyszerűen a motorozás. Ez nemcsak a régi XT-rajongók lelkesedését fokozza majd, főképp, mivel a két modell ára állítólag jelentősen kedvezőbb lesz, mint amit például a BMW F 650 GS-ért kérnek.

YAMAHA XT 660 R (X)

Adatok

Motor

Vízhűtésű, négyütemű egyhengeres motor. Egy, lánchajtású, felül fekvő vezérműtengely, négy, kétkarú himbával működtetett szelep. Száraz karteres olajozás, elektronikus benzinbefecskendezés, 37 mm-es torokátmérővel. Motormenedzsment, önindító.

Furat × löket

100,0 × 84,0 mm

Lökettérfogat

660 cm3

Sűrítési viszony

10,0:1

Névleges teljesítmény

35 kW (48 LE) 6000/min-nál

Max. forgatónyomaték

58 Nm (5,9 kpm) 5250/min-nál

Erőátvitel
Primer hajtás fogaskerekekkel, mechanikusan működtetett, többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló, ötfokozatú váltómű, szekunder hajtás O-gyűrűs lánccal.

Futómű
Acélcső hídváz. Elöl teleszkópvilla 43 mm-es belsőcsőátmérővel, hátul acél zárt szelvény lengővilla, himbarendszerre szerelt központi rugós tag. Elöl 298 (320) mm-es tárcsafék két- (négy-) dugattyús féknyereggel, hátul 245 mm-es tárcsafék egydugattyús féknyereggel. Fűzött kerekek alumíniumráffal.

Rugóút elöl/hátul

225/200 (200/191) mm

Kerékméret elöl/hátul

1,85×21; 2,75×17(3,50×17; 4,25×17)

Abroncsméret elöl/hátul

90/90 21/130/80 17(120/70ZR 17/160/60ZR17)

Méret és tömeg
Tengelytáv

1500 (1485) mm

Villaszög

62 (65) fok

Utánfutás

118 (90) mm

Ülésmagasság

875 (855) mm

Száraz tömeg
(gyári adat)

169 (173) kg

Tank/tartalék

15/3,5 l

Ár

érdeklődésre (Yamaha Hungaria)