Új modell: Yamaha XT1200Z Super Tenere
 

Szöveg: Somorjai István (Roc)

Február 24-én este a Yamaha végre bemutatta régóta várt új modelljét, az XT1200Z-t, más néven a Super Tenerét. Az újdonságról mindeddig csak pár adatot tudhattunk, illetve azt, hogy a BMW R 1200 GS ellenfelének szánják. A bajor túraenduró sokáig egyedül képezett egy önálló kategóriát, de népszerűségét látva több európai gyártó is beszállt mellé. A Moto Morini Granpasso és a Moto Guzzi Stelvio nem tudta megingatni a BMW pozícióját, 2010-ben viszont két ígéretes kihívó is akad: az egyik az új Ducati Multistrada, a másik az egyetlen japán, a Yamaha XT1200Z.

 

A frissen nyilvánosságra hozott adatok és műszaki megoldások tudtában nyugodtan állíthatjuk, hogy a Super Tenere jó esélyekkel száll harcba a kategória trónjáért, a végeredményt majd a leendő összehasonlító tesztekből tudhatjuk meg.

A Super Tenere soros, kéthengeres blokkot kapott, amelyben a dugattyúk nem felváltva, nem is egyszerre, hanem a Ducatik L-blokkjainak ütemében (270°) pumpálnak, jellegzetes karaktert, és kedvező nyomatékkifejtést biztosítva a motornak. A teljesítmény-leadás módját a vezető választja ki, sport és túra üzemmódban másképpen kezeli a gyújtás és az injektor az elektronikus gázkar felől érkező parancsokat. Ezen felül kétfokozatú kipörgésgátlót építettek a Super Tenerébe, amit akár ki is lehet kapcsolni. Az 1200-eshez kardánhajtás tartozik, megkímélve a vezetőt a lánc folytonos karbantartásától.

Tisztességes futóművet kapott a hatalmas jószág, előre 43 mm-es fordított teleszkópvillát, hátra hagyományos központi rugóstagot. Mindkettőn külön állítható a csillapítás kifelé és befelé, valamint az előfeszítés. A rugóstagnál ez utóbbihoz szerszám sem kell, kényelmesen, kézzel a csomagok és az utas súlyához állítható a motor hátulja. A Super Tenere fékrendszere szintén nem hétköznapi, az első és hátsó fék kombinált, tehát egyszerre működik, ráadásul számítógép osztja el a fékhatást a két kerék között. Az ABS szériatartozék.

A Yamaha megjelenése a márkára jellemzően sikerült, egy ekkora óriást lehetetlen szebben becsomagolni. A motor súlya 23 liter üzemanyaggal feltankolva 261 kg, valamivel több, mint a BMW R 1200 GS Adventure-é. Az ránézésre látszik, hogy a Super Tenere nem a homokdűnék leküzdésére született, ezt támasztja alá a viszonylag kicsi, 19 colos első kerék, és az országúti mintájú gumik, ennek ellenére 190 mm-es rugóútjai lehetővé teszik, hogy elhagyjuk vele az aszfaltozott utakat. A kiegészítők listája elég széles, a Super Tenere felszerelhető minden földi jóval, ami a hosszútávú túrázáshoz kell, illetve megvédi a motort a terepen elszenvedett sérülésektől.

A Yamaha XT1200Z Super Tenere áráról egyelőre nincsen információnk.

Motor: Soros kéthengeres, 4 szelep és 2 gyújtógyertya hengerenként
Lökettérfogat: 1199 cm3
Furat x löket: 98 x 79,5 mm
Teljesítmény: 80.9kW (110LE) / 7250 ford., sport és túra üzemmódú gyújtás
Nyomaték: 114.1Nm / 6000 ford.
Váltó: 6 sebességes
Hajtáslánc: kardánhajtás, kikapcsolható kipörgésgátló
Futómű: fordított teleszkópvilla, központi rugóstag, állítható előfeszítés, ki- és befelé csillapítás
Rugóút: elöl-hátul 190 mm
Gumiméret: 110/80-19 és 150/70-17
Állítható ülésmagasság: (845-870 mm)
Tengelytáv: 1540 mm
Hasmagasság: 205 mm
Üzemanyagtank: 23 liter
Súly: 261 kg (menetkészen, fullra teletankolva)

 


 

Hozzászólások
Hozzáadás
Bundi   |2010-02-26 06:03:46
Egészen röviden, GYÖNYÖRŰ!
Névtelen   |2010-02-26 13:03:10
A GS1200 229kg ez meg 261
Pityu  - GS   |2010-03-01 19:11:07
Ez inkább a GS Adventure ellenfele lesz. Az kb. ugyanekkora.
Névtelen  - GS   |2010-03-02 11:15:58
Az Adventure több rakodóhellyel és komolyabb terepjáróképességgel,ez az XT1200 a sima GS1200-nek konkurencia.
Az Adventure más ligában játszik.
Atesz  - -   |2010-03-03 15:10:55
Lehet hogy a Gs drágább , könnyebb , és egy legendának számít ! - de a Tenerré nem zabálja az olajat klasszissal jobb lehet a futóműve és ami a legfontosabb : Japán motor (még - ha nem is ott szerelik össze). Egyszóval a hétköznapi túrázni vágyóknak való !!!
Egyépként szerintem sikeres széria lesz belőle !
Névtelen  - Atesz - -   |2010-03-03 15:25:09
1.A GS nem drágább.
2.Honnan tudod hogy nem zabálja az XT1200Z az olajat?
3.A GS futóműve az egyik legjobb,úgyhogy ne jelents ki ilyesmit.
vwlaci  - 1200   |2010-03-15 09:11:15
Én csak azt várom hogy mibe rakják bele még ezt az új blokkot. TRX-1200??, TDM-1200, vagy valami idomos sportmotor??,
bob  - jo lehet   |2010-03-30 09:13:53
a 750 már bizonyitott kell ennél tőbb
zephyr  - Über alles XT!   |2010-06-27 07:43:15
Az endurot a Yamaha tette legendáássáá! lasd James Bondot az XT500-al!

nekem a Tenere az az XT600!
amit receptre ínék fel minden motorosnak, az pedig az XT660.
Azért kéne ez is, de inkább csak túrázni!
Motorozni Xt660! A BMW-t öregedő ifjaknak javslom akik szeretik a vaskos technikai elemeket.
Ócsai István  - Vélemény.   |2010-06-29 19:30:39
Africa twin klubbos vagyok,természetesen africázom én is.
A hétvégén Cegléden a Yamahánál kipróbálhattam a super-tenerét,nagyon jó benyomást tett rám!2-perc után otthon éreztem magam a nyergében,rázósabb úton is.A terepezést nálunk is kevesen nyomják a motor önsúlya miatt,murva és földút szerintem a tenerének is fekszik.A GS-ek is esnek kelnek 1-komolyabb terepen!

Üdv.Bütyök